مژه چیست ؟

1403 خرداد 9, چهارشنبه
مژه چیست ؟

مژه موهای نازک و حساسی است که در امتداد پلک رشد میکند.ساده ترین وظیفه ای که ایفا می کنند کمک به محافظت از چشم هاست. شاید باورتان نشود اما مژه ها تمامی ذرات گرد و غبار و هرگونه مواد و آلودگی موجود در هوا را که به سمت چشمانتان روانه می شوند را به خود جذب کرده و از ورود آنها به چشم جلوگیری می کنند. هر چه مژه ها بلندتر باشد عملکرد آنها نیز بهتر خواهد بود.ساختار مژه متشکل از97% کراتین و 3% آب میباشد.

تعداد مژه:

پلک های قوقانی بین 200 تا 300 مژه دارد،در حالی که پلک تحتانی حدود 70 تا 100 مژه دارد.به طور متوسط،به طور طبیعی روزانه 1 تا 5 عدد از مژه های افراد ریزش میکنند و مژه های جدید جایگزین آنها می شوند.

تعداد مژه-وینلش

وظیفه و عملکرد مژه:

این یک واقعیت است که چشم ها یکی از مهمترین اعضای بدن انسان می باشند.چشم ها اولین چیزی بوده که در هر فردی دیده می شود و توجه افراد را به خود جلب می کند. می توان گفت حتی زمانی که با دیگران ارتباط چشمی برقرار می کنیم، چشم هایمان به روشی با یکدیگر صحبت می کنند که قادر به بیان آنها نیستند. چشم ها با مو های کوچکی که در امتداد پلک قرار گرفته اند،بر جسته تر شده و ماهیت و ارزششان پررنگ تر نمایش داده می شود.این موهای کوچک را که در زیبایی ما نقش مهمی دارند،به اسم مژه می شناسیم.

وینلش-وظیفه و عملکرد مژه

مژه ها از ورود رطوبت به داخل چشم ها نیز محافظت می کنند.همچنین اجازه نمی دهد که عرق یا آب باران و یا هر گونه رطوبت خارجی دیگری مستقیماً وارد چشم شود.جالب است بدانید که شکل منحنی مژه ها و نحوه ی قرار گیری آنها روی پلک که اغلب گمان می کنیم که این آرایش زیبا فقط به خاطر زیبایی چشم بوده،نقش مهمی در جلوگیری از ورود رطوبت به چشم ایفا می کند.

زمانی که جسمی به صورت و چشم ها بسیار نزدیک شود،مانند ذرات گرد و غبار در هوا یا حشرات را احساس کرده و به پلک ها فرمان می دهند تا برای محافظت از چشم بسته شوند. به علاوه مژه ها نیز در کنار ابروها . پیشانی از ورود بیش از اندازه ی نور به چشم محافظت می کنند.مژه ها جایگزین عینک آفتابی نیستند اما به فیلتر کردن نور خورشیدی که وارد چشم می شود کمک کی کنند.

همان طور که می دانید جنس مژه ها از مو می باشند.بنابراین مانند موی سر،روزانه برخی ازآنها ریخته و برخی دیگر رشد کرده و جایگزین می شوند.از این رو مراقبت ازآنها بسیار حائز اهمیت بوده و هرگز نباید اجازه داد کنده و از بین بروند.زیرا زمانی که مژه ای از بین می رود یک ماه تا شش هفته طول می کشد تا مجدداً مژه ای به جای آن رشد کند.

وینلش-وظیفه و عملکرد مژه

سیکل مژه:

سیکل مژه انسان بسیار شبیه موی سر بوده و دوره آن بین 60 الی 90روز میباشد،یک پنجم مژه ها در سیکل ریزش مژه از دست میرود.هر انسان سیکل مژه متفاوت دارد(به این معنی که ریزش و رویش مژه ها همانند موی سر با هم متفاوت هست.

آناتومی مژه:

چرخه عمر مژه از سه مرحله تشکیل شده است:

1- مژه آناژن:

7هفته اول رشد مژه ها را آناژن یا فاز فعال رشد می گویند که مژه تقریبا 30% از کل اندازه انتهایی خود رشد کرده است.در این مرحله از رشد مژه ها بسیار ضعیف،نازک و بی جان می باشد که به آن مژه بیبی نیز گفته می شود که توانایی تحمل مژه مصنوعی را ندارد.

2- مژه کاتاژن:

در این مرحله که به آن فاز تاًخیر نیز می گویند مژه جان گرفته و کمی ضخیم تر و بلند تر شده است.رشد مژه ها متوقف و رشد فولیکول های کوچک آغاز می شود و حداکثر سه هفته زمان خواهد برد.

3- مژه تلوژن(استراحت):

این مرحله،آخرین مرحله قبل از ریزش و افتادن مژه است.بنابراین هر مژه در هر زمان،در یک فاز متفاوت قرار دارد و به همین دلیل است که ما توجه خالی شدن و افتادن مژه ها نمی شویم؛زیرا آنها به طور همزمان نمی ریزند.

سیکل مژه-وینلش

ساختمان مژه متشکل از سه قسمت است:

1.کوتیکول

لایه خارجی تارمو است که وظیفه آن محافظت از مژه در مقابل آلودگی است.

2.کورتکس

لایه میانی مو است که قسمت اعظم ساقه مو را شامل می شود.کورتکس از رشته های پروتـئینی (آمینو اسیدی) هستند این رشته ها با دو پیوند های (دی سولفات ) و پیوند های (هیدروژن سولفات) به هم وصل شدند

3.مدولا

درونی ترین لایه یا مغز مو نام دارد،مدولا در استحکام و ایستادگی مو نقش دارد.

ساختمان مو-وینلش

علت ریزش مژه چیست؟

وینلش-علت ریزش مژه چیست؟

قبل از امتحان کردن روش‌های مختلف برای پرپشت کردن مژه‌ها، بهتر است ابتدا علت ریزش آن‌ها را شناسایی کنید. درست مانند موهای سر، مژه‌ها به‌طور طبیعی می‌ریزند و طی یک چرخه‌ دوباره جایگزین می‌شوند. به همین دلیل، از دست دادن یک تا پنج مژه در روز کاملا طبیعی است.

کم‌پشت‌ شدن مژه‌ها می‌تواند بخشی از روند پیری هم باشد. اگر با افزایش سن احساس می‌کنید مژه‌های شما مثل قبل بلند و پرپشت نیستند، نگران نباشید. در بیشتر موارد، مقداری ریزش و کم‌پشت شدن کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

    در سایر موارد ممکن است به‌دلایل زیر تعداد زیادی از مژه‌های خود را از دست بدهید.
  • 1.مالش و اصطکاک بیش از حد
  • 2 . عفونت باکتریایی
  • 3. واکنش آلرژیک
  • 4. اکستنشن یا مژه‌ی مصنوعی
  • ۵. اختلالات تیروئید

علت ریزش مژه چیست؟-وینلش

آرشیو بلاگ
انصراف از نظر